Nie sposób mi wyłączyć emocji. Jestem niezwykle emocjonalna. Czytanie książki o emocjach napisanej przez faceta, mającego naprawdę lekkie pióro, było fascynujące. To trochę tak, jakby ktoś wykładał Ci w logiczny sposób prawdy, z których podświadomie zdawałaś sobie sprawę. Lubię tę formę uświadomienia. Najprostsze rzeczy o których przecież wiedziałam, ale nigdy się nad nimi ne zastanawiałam.
“Ludzie pozbawieni emocji, jak pokazało badanie Damasia, są często niezdolni do wyboru jednej z dwóch opcji, szczególnie jeśli obie wydają się jednakowo słuszne.”
“Lubię swoje dzbanki nie tylko ze względu na ich funkcję parzenia herbaty. Stanowią dzieło rzeźbiarskie. “
Dzbanek stworzony przez francuskiego artystę Jacques’a Carelmana nazywany “dzbankiem do kawy dla masochistów” to szczyt niefunkcjonalności. Nie da się go użyć!
Photo: via patakosmos.com
“Historia imbryków ilustruje kilka składowych projektowania przedmiotu: użyteczność (lub jej brak), estetykę i praktyczność.”
Czy atrakcyjne przedmioty działają lepiej?
Autor w bardzo wciągający sposób opowiada o naszych emocjach. Przywołując ciekawe historie i przede wszystkim (to co najbardziej cenię w publikacjach) pokazując konkretne przykłady oddziaływania na nas przedmiotów.
Photo: atakdesign.pl
“Ta wyciskarka rzeczywiście jest uwodzicielska. Kiedy ją zobaczyłem, natychmiast doświadczyłem sekwencji reakcji, tak uwielbianych przez handlowców: Wow,chcę to”, powiedziałem do siebie. Dopiero potem przyszła refleksja: “Co to jest? Do czego służy? Ile to kosztuje? i wieńczące proces myślowy Kupię to” (i tak uczyniłem)“
“Sergio Zyman, poprzedni szef Coca-Coli powiedział, że “emocjonalny branding jest budowaniem relacji; jest nadawaniem marce i produktowi długoterminowej wartości.”
“Branding emocjonalny oparty jest na unikalnym zaufaniu, które tworzy u odbiorcy. “
“Podczas gdy wielkie sieci odzieżowe, takie jak Banana Republic czy gap, mają standardowy i uproszczony układ sklepów, w celu ułatwienia zakupów klientom, podejście Diesla oparte jest na niekonwencjonalnym założeniu, że najlepszym klientem jest klient zdezorientowany. Zdajemy sobie sprawę, że nasze wnętrza na pozornie odpychające – powiedział Niall Maher, szef sprzedaży Diesel – Nie zaprojektowaliśmy naszych sklepów, aby były przyjazne użytkownikowi, ponieważ chcemy, aby wyszedł on w interakcję z naszymi ludźmi. “
Ciekawe podejście prawda? Kto by przypuszczał!
“Samo
istnienie terminów “sposób”, “styl”, “moda” i “trend” odsłania kruchość
refleksyjnej formy wzornictwa. Rzeczy lubiane dzisiaj nie muszą być
lubiane jutro. W rzeczywistości powodem zmian jest fakt, że coś było
wcześniej bardzo lubiane: jeśli zbyt wiele osób coś lubi, ta rzecz nie
jest dłużej uznawana za odpowiednią dla liderów danego społeczeństwa.”
Jeśli chcecie się przekonać z jakim polotem i humorem o designie opowiada Don Norman posłuchajcie jego wykładu: