Salone del mobile to prawdziwa uczta designu. Podczas ich trwania 17-22 kwietnia cały Mediolan żył designem. Kiedy zmęczył mnie już przepych i niezwykła powtarzalność trendów na głównych targach Salone del Mobile z przyjemnością uciekłam do miejsc, gdzie mogłam podziwiać prace młodych projektantów. Oczywiście słowo „młodych” jest tu użyte w przenośni wyraz, bo często mają oni więcej lat niż ja, niemniej charakteryzują się świeżym spojrzeniem na design i starają odpowiedzieć na przyszłe potrzeby użytkowników. Przewidzieć przyszłość. Dlatego to, co miałam okazję podziwiać na wystawach Ventura Future i Centrale określam „młodym designem“.
W zeszłym roku zaczęłam zwiedzanie od dzielnicy “młodych projektantów’ Lambrate Ventura. Oto co napisałam w zeszłym roku podsumowując swoje rozczarowanie upadającym poziomem tej imprezy:
Lambrate Ventura umiera. Pustoszeje. Rozczarowuje.
Od tego roku Lambrate Ventura traci dla mnie miano dzielnicy młodych projektantów. Znacznie lepiej się tam czułam, gdy panował tam świeży design i trudno było do niej trafić, bo była słabo oznaczona. Niestety imprezy na dachu, zabawy nad basenem, dobre jedzenie i dużo, dużo dobrego designu sprawiło, że stała się modna. Na jej przekleństwo. W zeszłym roku nie było tu jeszcze dużych marek. W tym to się zmieniło.
W tym roku nie było już Lambrate Ventura za to pojawiały się dwie nowe strefy: Ventura Future i Centrale. Kiedy po dwóch dniach zwiedzania Salone del mobile byłam już zmęczona wszechogarniającym tłumem a każda następna kuchnia (na Eurocucina) przypominała mi poprzednią stwierdzałam, że czas ruszyć w miasto i poruszyć głową, a nie tylko nogami przemierzając setki kilometrów krążąc po 20 halach pełnych designu i tłumów zwiedzających.
Photo: Fuorisalone.it
Co myślą młodzi projektanci?
W pracach zaprezentowanych podczas wystaw Ventura można było zobaczyć prace projektantów nowej generacji, jak i starych uznanych marek. Wszyscy jednak starali się zmierzyć z problemami współczesnego świata, odpowiedzieć na przyszłe potrzeby użytkowników lub zmierzyć się z problemami trudnymi, często pomijanymi przez marki nastawione na konsumpcję. Nazywam ich więc dla uproszczenia młodymi, bo często te projekty były trudne do zrozumienia trudne w odbiorze.
Prace młodych twórców, które w żaden sposób do nas nie trafiały i były niezrozumiałe, postanowiłam zinterpretować. W próbie odpowiedzi na pytanie, co myślą młodzi projektanci wyrażam swoje przypuszczenia, swoje subiektywne zdanie i nie jest ono poparte żadnymi faktami. Jako blogger mogę to zrobić. Dzięki temu projekty, które widziałam, mogę posegregować na działy (Co będziemy jeść?, Jak będzie wyglądała nasza przyszłość?) i przedstawić Wam w sposób nieco bardziej zrozumiały, niż tylko poprzez trudny do zinterpretowania obraz. Zabawię się w przewodnika z fantazją i postaram się nadać im głębszy sens.
Zaczynajmy!
Spróbujmy zastanowić się czy prace tych artystów to:
Przerost formy nad treścią?
Czy możne sprytna próba zwrócenia uwagi na problemy, które współcześnie są ignorowane a od nich zależy nasza przyszłość!
Ventura Centrale /Ventura Future
Zamiast Ventura Lambrate powstały dwie nowe strefy Ventura Centrale oraz Ventura Future.
Ventura Centrale
BRING COLOUR INTO YOUR LIFE Nitto Design
Na tę wystawę poszłam dwukrotnie. Po pierwszym dniu, przez awarię karty, nie zostały mi żadne zdjęcia, a uznałam, że warto udokumentować ten pomysł. Prosty, genialny. Jak przedstawić kolor za pomocą zwykłych taśm? Otóż tak jak zrobiło to studio Nitto Design. Cytaty na ścianach mówiły nam jak ważne były kolory dla wielu uznanych twórców:
A my poruszaliśmy się od jednej ekspozycji do drugiej przy ciągle gasnącym świetle. Pomysłem na tę wystawę niebyła sama instalacja a sposób jej prezentacji. Odbiorcy poprzez ciągle zmieniające się światło stawali się bardziej wrażliwi na to, co widzą. Setki osób próbujące sobie zrobić zdjęcie tak jak ja poniżej musieli czekać na światło. Czasem przez kilkadziesiąt sekund.
GIANTS WITH DWARF by Stephan Hürlemann
GIANTS WITH DWARF to drewniane, ruchome figury stworzone z części krzeseł. To naprawdę świetny pomysł na nieoczywistą prezentację produktów, jakości ich wykonania. Figury budziły emocje, bawiły. Części krzeseł nie zostały w żaden sposób przetworzone (oprócz dziurek na sznury). Dzięki temu można nimi poruszać.
Materiały przyszłości
WASTE NO MORE Eileen Fisher
Projektantka mody Eileen Fisher zwraca uwagę na problem zanieczyszczania świata przez branżę modową. Instalacja byłam współtworzona przez Trend Tablet Lidewij Edelkoort i Philipa Fimmano.
TRANSITIONS III Experimental Creativity
Firma Baars & Bloemhoff zaprosiła sześć czołowych holenderskich pracowni projektowych, aby bogatej kolekcji materiałów firmy nadały odrobinę magii. Oczywiście także na tej wystawie starano się odpowiedzieć na pytanie: jaki będzie materiał przyszłości?
Zaskakujący blat “Romancing the Stone” Abeta Laminati okazał się nie tyle imitacją marmuru, lecz zdjęciami satelitarnymi z Google Earth!
EDITAMATERIA Una Stanza
Antonio Aricò stworzył serię przedmiotów przedstawiając archetyp “pokoju podstawowego”: kredens, biurko, kanapa i stół z krzesłami są uformowane z elegancko prostych kształtów. Szczególnie ciekawym obiektem był stół, po którym odwiedzający mogli “pisać” palcem a metal dzięki ich “pracy twórczej” zmieniał się z godziny na godzinę jak obraz, który nigdy nie jest skończony:
FABRICA Paradigm
Wystawa prezentuje serię instalacji kwestionujących rolę obrazu we współczesnym procesie projektowania. Gdy renderingi wyglądają tak realnie, obiekty zamieniają się w obrazy. Proces projektowania nie może zignorować fotogenicznej jakości obiektu. A jeśli obraz staje się cenniejszy niż sam obiekt? Projektanci, wykorzystując przedmioty o małej wartości, jak na przykład zasłona prysznicowa tworzą instalacje/ obrazy, które mają znacznie większą wartość niż rzeczy użyte do ich stworzenia.
Ventura Future – UNIVERSITY
Ciekawe prace przedstawiające rzeźby/biżuteria
TZU-YUN HUNG TAMAGOTCHI
School of Art and Art History/Sarah Gutowski
Młody design i zabawa z kształtem i formą:
KONING WILLEM I COLLEGE REFUGEE
Studenci z College Koning Willem otrzymali zadanie: “Zaprojektuj i wyprodukuj interaktywny i zrównoważony produkt w ramach tematu” Refugee “, (czyli uchodźców) i tak oto powstała szafa- szuflada, która budził chyba największe wrażenie. Otwierając poszczególne szuflady usłyszeć można było głosy uchodźców. Bardzo ciekawy sposób na zwrócenie uwagi na problem uchodźców.
DESIGN SCHOOL KOLDING
Stół pełen feerii kolorów, górą naczyń, szklanek i butelek, które mieszają się z aromatami, dźwiękami, światłem i wodą, zachęcając widzów do porzucenia ich zahamowań i zanurzenia się w świecie z dzieciństwa.
To była naprawdę świetna zabawa szczególnie dla takiej pasjonatki kolorów jak ja. Laboratoryjne eksperymenty i zabawa w mieszanie kolorów-to było naprawdę świetne! Lubię „wystawy”, „projekty”, które nawiązują tak żywą interakcję z odbiorcą. Takie rzeczy się pamięta.
Co będziemy jeść?
BURG GIEBICHENSTEIN UNIVERSITY OF ART AND DESIGN HALLE
Co powiecie na żywność z alg? Algi, które naukowcy hodują specjalnie na potrzeby ludzi, gdyż na świecie brakuje jedzenia. Algi wykorzystywane są także do barwienia materiałów.
Zanurzone w wodzie przedmioty pokrywają się osadem, który również jest pożywieniem.
THE ROYAL DANISH ACADEMY OF FINE ARTS SCHOOLS OF ARCHITECTURE, DESIGN AND CONSERVATION
Prognoza na temat żywności. KADK and Kähler zaprosił gości do stołu a produkty znikały z niego szybciej niż się pojawiły. Projekt miał udokumentować dzielenie się jedzeniem. Płyny były rozlewane na obrus w taki sposób jaki ludzie podawali sobie wzajemnie jedzenie. Powstał z tego niezły bałagan ale tez ciekawy obraz.
Na wystawie rozważana była też prognoza na temat żywności. Na Ziemi nie było już prawdziwego jedzenia, bo ludzie wyczerpali jej zasoby naturalne i musieli zamieszkać na Marsie. Jedynie w muzeach mogliśmy podziwiać prehistoryczne eksponaty prezentujące jedzenie, jakie my spożywamy współcześnie. To nie jedyny kontrowersyjny temat, jaki poruszano na tej wystawie. Twórców zainteresował także problem marnotrawienia jedzenia.
Jak będzie wyglądała nasza przyszłość?
ROYAL ACADEMY OF ART- THE HAGUE
Myślę, ze obraz poniżej jest na tyle wymowny, ze nie muszę go komentować.
Dom wydrukowany na drukarce 3D:
Ventura Future – FUTURDOME
HH. A Dutch Design Vision about Health and Happiness
TAMARA HOOGEWEEGEN
Najbardziej wstrząsająca wystawa podczas całego wydarzenia Ventura. Przynajmniej dla mnie! Pomysły, które szokują, skłaniają do głębszej refleksji. Oparte na prostym pomyśle ankiety.
Wyobraźcie siebie, że ktoś przed poczęciem Waszego dziecka zadał by Wam 4 pytania:
- Czy chcesz genetycznie zmodyfikować kolor skóry Twojego nienarodzonego dziecka? TAK/NIE
- Czy chcesz genetycznie zmodyfikować kształt nosa Twojego nienarodzonego dziecka? TAK/NIE
- Czy chcesz genetycznie zmodyfikować kolor oczu Twojego nienarodzonego dziecka? TAK/NIE
- Czy chcesz genetycznie zaprogramować aby Twoje dziecko narażone na utratę słuchu w pełni odzyskało słuch? TAK/NIE
Mocne prawda? Założę się, że większość z Was odpowiedziało NIE, NIE, NIE, TAK. A zastanówmy się co odpowiedziałaby osoba narażona prze całe życie na rasizm z powodu koloru swojej skóry?
To pytanie nie opuszcza mnie do teraz. Na pewno zapamiętam te wystawę na długo tak jak dywan z włosów z zeszłego roku oraz mydło z ludzkiego tłuszczu, czy wannę z korka z 2016 roku.
ALISSA REES
Projektantka Alissa Rees była chora na białaczkę. Dużą część swojego życia spędziła w szpitalu. Chciała zaprojektować serię przedmiotów sprawiających, że pobyt w szpitalu byłby bardziej ludzki. Jednym z założeń projektu było odwrócenie uwagi chorego od tego, że przebywa obecnie w szpitalu.
STUDIO NIENKE HELDER
Zestaw, który pomorze kobietom wyjść z seksualnej traumy! Absolwentka Design Academy Eindhoven stworzyła zestaw przedmiotów („Sexual Healing”) mających pomóc kobietom cierpiącym z powodu seksualnych traum np. blokady mięśni miednicy. Według projektantki, leczenie medyczne kładzie nacisk głównie na aspekt fizyczny, pomijając psychologiczne podłoże traumy. To właśnie na tym aspekcie ma się koncentrować zestaw.
RUBDISCH
Ciekawe prace pokazujące przepięknie udekorowane talerze, patery “jedzeniem” stworzonym ze śmieci.
STUDIO FOAM
Wszystko z pianki. Ciekawa instalacja. Nie można było się powstrzymać żeby nie sprawdzić samemu, czy aby wszystko na pewno stworzonej jest z pianki.
MARIJA PUIPAITĖ & VYTAUTAS GEČAS
No cóż. Po ośmiu godzinach łażenia w upale 28 stopniowym zobaczyłam fotel. Zapytano mnie czy chcę go wypróbować. Padłam na niego i marzyłam o tym żeby nigdy z niego nie wstawać. No cóż. Po ośmiu godzinach łażenia w upale 28-stopniowym zobaczyłam fotel. Zapytano mnie, czy chcę go wypróbować? Padłam na niego i marzyłam o tym, żeby nigdy z niego nie wstawać. Dopiero później dowiedziałam się, że inspiracją do jego powstania był łono matki 🙂 Projektancie mieli fantazję aby stworzyć mebel który może przynieść przyjemność podobną do łona, co oznacza – najwyższą satysfakcję, jaką może zapewnić środowisko. Fantazja była punktem wyjścia do stworzenia tego projektu. Nie wiem czy to kwestia zmęczenia, ale był to najwygodniejszy fotel na jakim siedziałam.
MADDE
Polski produkt w Mediolanie! ILES to projekt dyplomowy zrealizowany na Akademii Sztuk Pięknych we Wrocławiu przez Kamilę Potocką, Mają Górowską i Karoliną Koryniowską. Dziewczyny zaprojektowały kolekcję mebli z rurek stalowych. Główna idea polega na budowaniu przestrzeni za pomocą formacji meblowych – wysp. Koncepcja “wyspy” zakłada centralny układ mebli, konfigurację rozbudowywaną od środka pomieszczenia a nie tak jak zwykle – meble ustawione pod ścianami. Kolor wskazuje, ze główną grupą odbiorców tych produktów to młodzi ludzie należący do pokolenia Milenium. Milenialsi często zmieniają miejsce zamieszkania, dlatego zależy im na meblach mobilnych, łatwych do przenoszenia i ponownego montażu.
Ventura Future – LOFT
JELLE MASTENBROEK, DANIEL DE BRUIN EN BAS BAKX
Świetna instalacja, która wywołała uśmiech na twarzy niejednego widza. Siadamy na krzesełku przed lustrem i nagle zza gazety wychyla się kamera, która nas filmuje, uchylają się żaluzje i wychyla się kolejna kamera, także w żywopłocie niczym peryskop wychyla się kolejna. To pokazuje, jak we współczesnym świecie jesteśmy monitorowani na różne sposoby.
To tyle jeśli chodzi o projekty, które zwróciły moją uwagę podczas wystaw Ventura Projects. Przyznajcie, że było tego sporo. Jeśli dotarliście do końca to jestem z Was naprawdę dumna. Tak często pomijamy głos młodego pokolenia bo nie obrasta w blichtr i splendor. Nie zobaczycie tu bogactwa Salone del mobile, ale zobaczycie emocje. Emocje które zmuszają nas do refleksji. Przyznajcie świat pozbawiony jedzenia daje do myślenia prawda? Genetyczne modyfikowane dzieci czy ciągła inwigilacja na każdym kroku. Świat pędzi niesamowicie szybko ku zagładzie a my nie widzimy pierwszych jej symptomów. Zatrzymajmy się na chwilę, pomyślmy. Ta nasza myśl, refleksja jest najcenniejsza. Mam nadzieję, ze nie pominiecie tych projektów uznając je za oderwane od rzeczywistości, wynaturzone, nierealne, szalone. Ja jestem nimi poruszona. Dla tych emocji przyjeżdżam do Mediolanu co rok. Jestem od nich absolutnie uzależniona i z roku na rok poświęcam ich coraz więcej czasu i coraz bardziej się im przyglądam. Naprawdę warto.
Jeśli interesują Was emocje przeczytajcie również:
Relacja z zeszłorocznych wystaw “młodych projektantów”: MEDIOLAN 2017:DZIEŃ 1
Relacja z 2016 roku: MEDIOLAN 2016: VENTURA/ LAMBRATE DZIELNICA MŁODYCH PROJEKTANTÓW CZ.1