OKIEM NA DESIGN: AKCJA PRZE-TWÓRZ

by Kasia Bobocińska

okiem Dziś w spotkaniu z polskim designem bohater niezwykły tworzący produkt, ale też promujący ekologiczne myślenie wśród dzieci a jest nim AKCJA PRZE-TWÓRZ. Moja przygoda z tą niezwykłą inicjatywą rozpoczęła się na tegorocznych targach WZORY. Wtedy tez opisując jedne ze zdjęć zamiast opisać je właściwie nazwałam je “kącikiem zabaw dla dzieci”. Wtedy też rozpoczęła się moja korespondencja z inicjatorką i pomysłodawczynią AKCJI Kasią Ambroziak-Jabłońską, która poprosiła mnie o zmianę podpisu co tez uczyniłam. Przy okazji trochę poczytałam o samej AKCJI i postanowiłam zdać autorce kilka pytań, niektóre dość niewygodne jak na przykład: dlaczego przedmioty z tektury są takie drogie?. Pani Kasia bardzo fajnie na wszystkie odpowiedziała. Poczytajcie bo to naprawdę ciekawa inicjatywa. o_akcji

  1. Kto tworzy inicjatywę AKCJA PRZE-TWÓRZ!? Kim jesteście?
    Akcję tworzą w dużej mierze wszyscy ci, którzy w jakiejkolwiek formie stają się jej częścią np. uczestnicząc w warsztatach czy je współprowadząc ze mną, wspierając inicjatywę zbieraniem odpadów, czy współpracując z nami przy wytwarzaniu naszych produktów. Akcję tworzą tez Ci, którzy bawią się naszą PRZE-TWÓRZ PAKĄ DLA DZIECIAKA, czy BLOKAMI PRZE-TWÓRZ TO! Jednym słowem każdego dnia można dołączyć do akcjowej społeczności 🙂

    Ja jestem pomysłodawcą i animatorem AKCJI PRZE-TWÓRZ!, inspiracją i współtwórcą akcji jest mój 5,5 letni Tymek, a dużym wsparciem dla akcjowych działań jest mój mąż Piotrek, który jest np. autorem konstrukcji naszych prze-twórz namiotów czy krosna, na którym pracowałam realizując projekt PRZE-TWÓRZ CHATA, w ramach kolektywu 10 NÓG na tegorocznych Przetworach.

  2. Skąd pomysł na stworzenie inicjatywy : AKCJA PRZE-TWÓRZ!?
    AKCJA PRZE-TWÓRZ! to pomysł, który dojrzewał w mojej głowie od kilku lat i zainspirowały mnie do niego z jednej strony moje zabawy z Tymkiem w robienie czegoś z niczego, entuzjazm jego prze-twórczych poszukiwań, z drugiej
    reforma śmieciowa i świadomość bardzo niskiego społecznego zaangażowania w sprawę segregacji odpadów, przy tym także potrzeba oswojenia recyclingu, upcyklingu, a z trzeciej strony, moja zażyłość i długie już doświadczenie w pracy z papierem jako bardzo wdzięcznym a nie docenianym tworzywem, które w dużej ilości jest trwonione w naszym życiu codziennym a także w branży poligraficznej. Inspiracją dla Akcji była też nasza wizyta w Berlińskim Muzeum dla Dzieci “Mach mit”, które w niecodziennej przestrzeni oswaja dzieci z ich własną twórczością, ale też astronomią, poligrafią i wieloma innymi dziedzinami, pozwala na dużą wolność w eksplorowaniu przestrzeni, własnej ekspresji i poszukiwań.
  3. Dla jakich dzieci są Wasze warsztaty?
    Nasze warsztaty skierowane są do dzieci w różnym wieku, większość z nich jest dla małych prze-twórców 3+. Z doświadczenia już wiem, że jakkolwiek wiek jest oczywiście wyznacznikiem umiejętności manualnych, czy możliwości skupienia się, ale wszystko zależy w dużej mierze, od indywidualnej ekspresji, pomysłowości i zaangażowania uczestników. Już wielokrotne w naszych warsztatach dzieci poniżej 3 roku, we współpracy z opiekunami, stworzyły niesamowite kolaże, czy kąpały się w naszym prze-twórz basenie albo drukowały prze-twórz t-shirty. fota_na_str_glowna_2-e1385971369162-2vx826yr8aqc72da9zgtfu
  4. Z jakiego produktu AKCJA PRZE-TWÓRZ! jesteście najbardziej dumni?
    PRZE-TWÓRZ PAKA DLA DZIECIAKA jest produktem najpełniej oddającym ideę AKCJI PRZE-TWÓRZ! Z jednej strony promuje recykling i szeroko pojęte myślenie eko-pozytywne, z drugiej rozwija wrażliwość na recycling i własne poszukiwania twórcze. Składa się z 12 zadań prze-twórczych dla dzieci. Do 6 z nich materiały są w środku paki, natomiast przy realizacji pozostałych 6 mali prze-twórcy wykorzystują w części również odpady zebrane przez siebie.
    Zadania, które składają się na PAKĘ są bardzo różnorodne, jak np. możemy zrobić KOLAŻE PASKOLAPACZE a potem z nich wystawę z plakatem własnego autorstwa, PRZE-TWÓRZ PUFFY, które staną się elementem wystroju naszego pokoju, autorskie MEMO PASKOWE TROPY, w które możemy zagrać z przyjaciółmi, czy własny ALBUM FOTOGRAFICZNY, który będzie świetnym prezentem dla naszych dziadków. Możemy też wyprawić swoje urodziny i zaprosić gości do PASKOWEJ KARINY, wysyłając do nich autorskie zaproszenia i dekorując swój pokój korzystając z elementów z PRZE-TWÓRZ PAKI. Opcji na zabawę w prze-twarzanie jest tu duuużo!
    warsztaty-PRZE-TWORZ-TO2
  5. Jakie są Wasze plany na przyszłość, co jeszcze chcielibyście zorganizować?
    Nasze plany są związane z nowymi konceptami warsztatowymi i produktowymi, kontynuacją projektu “kARTon! Dzieciaki w akcji”, który współtworzymy z Dekoeko, kilkoma wydarzeniami np. w Warszawie, Krakowie, gdzie pojawimy się akcjowo a też z naszymi działaniami w ramach kolektywu 10 Nóg… generalnie plany są otwarte 🙂
  6. Gdzie można kupić wasze produkty?
    Nasze produkty można kupić stacjonarnie w Łodzi w meblotece Yellow, księgarni Mała Litera Art, w Warszawie w Product Placement, a dodatkowo za pośrednictwem portali dekoeko i dizajneko. Niebawem akcjowe produkty będą też dostępne w Lamali.
  7. Czemu za przedmioty z tektury trzeba tyle płacić i dlaczego większość Polaków myśli EKO znaczy DROGO? Jakiś czas temu chciałam kupić dla dziecka domek z tektury, ale się zniechęciłam cenami powyżej 100zł. Na Święta był do kupienia w Lidlu za 30 zł. Kupiłam bez wahania. Odpowiedź na pytanie: dlaczego większość Polaków myśli Eko znaczy drogo, jest w jakimś stopniu zawarta właściwie w tym o czym Pani pisze dalej, że w Lidlu można kupić tekturowy domek za 30 zł…, bo jest on tam dystrybuowany w wielokrotnie wyższym, wielotysięcznym nakładzie niż ten, który zaprojektuje i wyprodukuje mała, rodzima, niezależna marka; prawdopodobnie jego walory estetyczne będą na sporo niższym poziomie, ale domek to domek i nie każdy konsument umie je docenić, to co najważniejsze, to to, że większość ludzi ma bardzo niską świadomość tego jaką drogę taki produkt odbywa, kto stoi za jego produkcją, z czego jest on wyprodukowany… mało kto zadaje sobie takie pytania i mało kogo obchodziłyby informacje o tym, że np. może warto byłoby dokonać świadomego wyboru i wesprzeć niewielką, lokalną eko inicjatywę a dodatkowo zamiast 2 czy 3 tańszych zabawek, pozwolić obcować swojemu dziecku od najmłodszych lat z czymś naprawdę wyjątkowym.

PRZE-TWORZ_PAKA_info_o_produkcie 2 PRZE-TWORZ_PAKA_info_o_produkcie-źródło: KASIA AMBROZIAK – JABŁONSKA Jest absolwentką Wydziału Grafiki i Malarstwa Akademii Sztuk Pięknych w Łodzi. Po studiach była na stypendium w Danmarks Design Skole w Kopenhadze, a w kolejnych latach zajmowała się grafiką projektową pracując m.in w Saatchi&Saatchi a od kilku lat współtworzy Red Melon Studio, będące członkiem Stowarzyszenia Twórców Grafiki Użytkowej. https://www.facebook.com/AkcjaPrzeTworz www.akcjaprzetworz.pl Jest wiele produktów polskich firm, które chciałabym mieć w domu na przykład: Heyka, Kids on the moon czy opisywana dziś AKCJA PRZE-TWÓRZ niestety nie każdego stać na polski design.

Related Posts